Wednesday, January 27, 2010

Cuba Untuk Tidak Skeptik!

Pagi tadi, opis agak muram. Ditambah pulak gerimis dalam samar-samar pagi di Kertih. Memang perfect setting untuk bermalas-malasan. My colleague yang duduk sebelah saya tak sihat. Dari kelmarin lagi dia tak sihat, mula-mula tu selsema then hari ni bertambah teruk; demam terus. Cuaca akhir-akhir ni asyik hujan, panas, hujan, panas, kadang-kadang hujan panas. Bukan sahaja orang, batu pun boleh retak kalau macam tu.

Seharian amoi tu tidur je, memang sangat lah tak sihat. Dia tanya saya, ok ke kalau dia nak balik? Bagi saya, ok je. Dah kalau tak sihat, buat apa paksa-paksa diri datang opis, kan? Things that could wait, should wait. Hari-hari menunggu maklumat dari orang KL dan Finance camni memang tak banyak benda nak dibuat. Saya cuma tolong section head feed info untuk presentation, analysis yang dah buat waktu budget cycle in December agak berguna untuk beef up lagi presentation tu. Tapi amoi tu still jugak duduk kat opis, muka dah macam orang lalok (memang lalok pun sebab tak larat sebab demam dan sebab makan ubat).

Last-last amoi tu pergi la klinik, ambik ubat. Ingatkan dah hilang terus dah balik rehat kat rumah, sekali dia datang jugak opis. Tak faham sungguh. Takper lah, dia tidur je kat bilik mommy (bilik untuk mommy yang bekerja untuk mengepam susu untuk anak2 kecik di rumah). Tapi dia taknak, maka tidurlah dekat sofa bahagian belakang opis. Dah berbalut dengan pashmina dan kot dah tapi still nampak dia sangat tidak larat.

Waktu nak balik tadi, dia mintak temankan dia jalan turun pergi kereta. Sebab dia dah betul-betul macam lalok sangat, rasanya kalau kena tiup tu boleh melayang. So, saya pun temanlah dia berjalan turun sampai ke kereta dia. Actually, tak sampai pun kereta dia sebab saya parking kawasan lain.

Selepas tu, saya terfikir sendiri. Saya rasa tenang dengan diri saya. Saya rasa dah lama saya tak buat good gesture to others cam yang jadi harini. Mungkin saya patut buat lebih lagi. Dah lama rasanya saya tidak skeptikal dengan orang dan berfikir bahawa seseorang itu adalah ikhlas dalam tutur katanya. Mungkin sebab cuaca kot, kepala otak saya retak sikit sebab panas dan hujan atau.....mungkin jugak boring dah kot jadi skeptikal, otak fikir terlalu kompleks. Takper lah, kita tengok sampai mana saya boleh tidak skeptikal.

Diharapkan tiadalah umat-umat yang dangkal fikirannya merosakkan mood baik saya dengan buat perangai yang khinzir pun segan nak mengaku saudara. All people are good people, life turning them into monster.

Believe in that!

p/s: seronok jadi skeptik sebab tiada apa yang manusia lakukan yang boleh mengejutkan saya sebab saya percaya manusia boleh lakukan perkara yang tidak terbayang di kepala kita sekarang. Cumanya, saya melihat dari sudut negatif, bukan positif. Itulah skeptik!

2 comments:

NSMY said...

baguskan bila kita tdk skeptikal... yeah. sometimes, skeptikal adalah perlu apabila menghadapi manusia yg pelbagai karenah, tp seimbangkan... maka ketenangan akan lebih dirasai... bukan ke buat baik pada orang kita akan senang, meskipun orang buat jahat pada kita..:) semoga anda terus berjaya utk tdk skeptikal.

Anonymous said...

cool story bro!