Tuesday, January 26, 2010

Hell

Orang kata, kena tempuh kesukaran dulu baru kita menghargai kesenangan yang kita kecapi sekarang.

One must go thru hell to get to heaven. Heaven surrounds by hellish, torn path.

Saya tidak bercakap dalam konteks keagamaan, lebih kepada konteks kehidupan.

Kepayahan dan kesusahan sebahagian daripada jalan menuju ke "syurga" kesenangan.

Takde mood lately ni, dah suka marah-marah even sebab benda-benda kecik. Kesabaran saya makin tipis, adakah kerana saya selalu letih? Kerja tu semakin banyak, sampai kadang-kadang overwhelm dengan amount of work yang ada tapi kawan-kawan saya yang lain pun banyak kerja; malahan lagi banyak dari saya. Tak patut saya nak komplen pasal benda ni.

Tapi tak boleh kalau tak komplen, sebab nanti saya emo. Lagi emo, something torn between me and someone. Malas nak cerita panjang tapi the torn sewn and wrapping up nicely. Sedikit sebanyak, saya terasa faktor keletihan tu ada menyumbang sedikit sebanyak kepada bagaimana emosi saya lately ni. Saya rasa bersalah cuma ego nak mintak maaf. Yer, saya ego.

Baru-baru ni kawan-kawan ada call and sms, tanya itu ini tapi tak terasa nak jawab. Terasa nak kurung diri dalam bilik dan menyendiri. Semakin saya keluar kepada manusia di luar sana, saya rasa semakin la kesabaran saya menipis. Saya tak suka benda yang nonsense dan tidak praktikal, sebab saya jenis manusia yang straightforward dan praktikal.

Wedding kengkawan pun banyak saya tak pergi, cuma yang saya terasa nak pergi je saya akan usahakan jugak untuk sampai. Entah lah, saya rasa semakin ramai kawan saya add kat Facebook, semakin drifted away saya dari mereka. Apakah relationship that tidak pernah wujud antara saya dan mereka akan wujud hanya kerana saya add mereka di Facebook? Sebahagian mereka tidak pernah bercakap dengan saya, apatah lagi mengenali saya...kami cuma dihubungkan oleh tempat dimana kami bersama. Sebetulnya, hanya sebilangan kecil sahaja manusia yang benar-benar saya keep in touch.

Saya selalu terfikir, adakah saya incapable of (re)connect with people? Ada antara kawan-kawan di Facebook adalah kawan-kawan lama yang dulu bertepuk tampar mesra tapi saya tak tahu kenapa saya tidak boleh reconnect dengan mereka.

Mungkin saya tidak menyukai pengalaman saya di tempat itu, SEMSAS dan UTP. Terus terang, saya rasa saya tidak pernah menjadi sebahagian dari budaya tempat-tempat itu yang pentingkan ketrampilan dan cubaan berkawan-kawan dengan semua orang. Saya rasa dari dulu lagi saya incapable of making friends kerana saya tidak suka mengorbankan dan go against what I think right untuk membuat kawan. Jika saya tidak suka terhadap sesuatu perkara yang dilakukan oleh seseorang, percayalah saya mengelak menjadi kawan mereka. Bagi saya, yang penting adalah perkara yang saya fikirkan betul dan tidak saya kompromi terhadap itu.

Saya selalu merasakan saya suka pergi ke arah yang bertentangan dengan orang lain yang menyaksikan penyisihan yang ketara dari manusia-manusia lain. Cuma sebilangan kecil manusia yang memahami corak pemikiran saya, dan mereka itulah yang selalunya menjadi kawan saya.

Mungkin juga saya tidak fit untuk bergaul dengan orang lain selain dari kawan-kawan saya. Saya cepat berasa jengkel dengan cara mereka membawa diri mereka kerana saya dapat melihat karektor mereka yang suka diampu-ampu, bertindak dan berfikir mengikut majoriti sekalipun mereka sebenarnya tidak bersetuju kerana mereka perlu menjadi sebahagian dari komuniti yang begitu. Komuniti yang flamboyant tapi kosong. Yang popular tapi sunyi, tidak jujur.

Entahlah, mungkin saya tidak sukakan perkara-perkara begitu. Mungkin saya terlalu logikal dan rasional untuk majoriti manusia di dunia ini. Yang penting, saya suka begini.

9 comments:

Sang Harima said...

berkawan la bro.. Senang sikit nak hidup

alexa said...

anti social!

RS. said...

i think it's fine that way.
if you dont like to compromise it just means that you have a srong personality.
but i do believe that you do compromise, little if not alot, whether you realized it or not - as we all live in a community anyway.

for your angst. i think writing would help. :)

s.c.h.u.l.t said...

second rsyazwani :)

IRA said...

friends are the best gift!

dueng said...

sang harima: saya ada kawan, cuma selective. cuma tak rasa boleh berkawan dengan semua orang. setakat hari ni, kawan-kawan yang ada ni Alhamdullillah tak pernah fikir dua kali nak tolong saya. I rather keep small circle of friends who go beyond measure to help me than a large circle of friends yet no one would want to help me. quality over quantity.

alexa: thank you for noticing.

raja: hrrmm, you're right. i need to compromise. i guess, i do it a lot in the office, to compromise my value with people who are my superior and my colleague. i guess, from 8-5 is good enough. funny enough, people start to tolerate with me in the office. i guess, acceptance come in place for that.

syud: yeah yeah. i know huh. :)

ira: hehehe. i have friends but friends that i keep close to my heart are really few. and i trust you, they're the best that i could get.

hey, why i get the feeling that people assume that i don't have friends? hahahaha. ok, my bad.

Kucing Kertas said...

it's ok.
i dun have that much friends either. huhu..

gambatte ye?

will alwis be here for u.
love u.
;)

Kucing Kertas said...

it's ok.
i dun have that much friends either. huhu..

gambatte ye?

will alwis be here for u.
love u.
;)

norbahira said...

it is easy for people to say "change and u will make some frens".
some even have the nerve to bitch about u in their blog claiming that u r agnostic and anti-social.

it happened to me.

it is not that i dun want to make frens and trust me, nobody likes being alone. but then again, when u started to trust someone that is when they turn around and leave u to rot.

i guess u know how i feel since u r able to put it into words.